Midsommarafton

När jag var liten var de här en utav de bästa dagarna på året. Näst efter julafton och min födelsedag. Vi var alltid nere hos farmor och farfar i Kalmar med hela släkten. Eller inte hela släkten kanske för farmor har trots allt 13 syskon och alla var inte där men det var alltid massor av glada människor. Först var det sillunch hemma med den närmsta familjen. Efter det samlades alla för att åka traktor och vagn för att plocka blommor till midsommarstången och kransarna. Alla sjöng, vinden blåste i håret och vad jag minns så sken alltid solen. Efteråt var det killarnas uppgift att löva stången och tjejerna satt och gjorde kransarna. Blåklint och prästkragar ville jag alltid ha i min. Oftast blev det dans runt stången eller så sprang alla direkt till jordgubbstårtan. Farmors var godast. Hon garnerade alltid med citronmeliss som ja plockade åt henne i trädgården. När alla var mätta var det dags för lekarna. Femkamp eller något liknande blev det för det mesta. Glömmer aldrig när vi skulle göra en så lång rad av kläder som möjligt av klädesplaggen som fanns i laget och alla stod halvnakna på gräsmattan. Eller när vi skulle göra en parodi på rödluvan. Min favoritlek har ändå alltid varit "sista paret ut". På kvällen är det grillning och ännu mer sång. Min farbror med gitarren, tända ljus och gamla låtar.

Det är sommar för mig.

Jag får en liten klump i bröstet när jag tänker på att jag aldrig kommer få uppleva en sådan midsommar igen. Att jag aldrig mer är liten och kan sitta i min farmors knä när jag blir trött på kvällen.

Men idag är jag mest fantastiskt glad. Solen skiner och jag ser fram emot midsommarlunch med familjen. Ikväll ska jag dricka rosé och grilla med Axi och andra trevliga människor. Ska se om jag kan plocka sju sortsers blommor med min syster och lägga under kudden ikväll också.

Förresten längtar jag nått fruktansvärt till imorgon.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0